Uitleg gebruik GPL sheet.

vragenen antwoorden mbt. de sheet
Plaats reactie
GPL-tc
Site Admin
Berichten: 358
Lid geworden op: 01-08-2015 02:50

Uitleg gebruik GPL sheet.

Bericht door GPL-tc » 13-06-2016 09:34

De sheet staat continu bloot aan wijzigingen, verbeteringen en ontwikkelingen. Er wordt geprobeerd om 1 a 2 x per seizoen de sheet te updaten.
Het gebruik ervan gaat als volgt;

Tabblad Legenda:
Je hebt verschillende tabbladen te beginnen met de legenda.
Hierin staan de celkleuren gebruik en de informatie van de cel,
Daarnaast vindt je per tabblad nog eens een korte uitleg.
De wijzigingen, uitbreidingen en verbeteringen worden in het geel weer gegeven.

Tabblad Season:
Hier kan je het overzicht van onderdelen verbruik bepalen, inclusief testen.
vb. onder kolom track vul je alle circuit namen in van het seizoen.
dan zie je dat automatisch alle slijtage voor die race wordt ingevuld.
Daar tref je bij elk onderdeel 2 gele cellen de linkse is voor het onderdeel slijtage bij aanvang van het seizoen en de rechter is het level van het onderdeel waarmee je het seizoen start. Loop dit per onderdeel alles af
In de kolom ; lvl, kan je vrij eenvoudig het tijdstip bepalen wanneer een onderdeel vervangen moet worden. trek een venster van race 1 t/m 6 en kijk rechts onderaan in het scherm naar het totaal, vul dan inde lvl kolom op de laatste getrokken cel in dit het level van je bolide in.
Bovenaan zie je in zwart met rode cijfers de maximale slijtage per onderdeel. Dus als je een venster trekt, weet je de maximale belasting van het onderdeel.
Doe dit bij elk onderdeel
Onderin het scherm tref je testtrack, selecteer het circuit de rest wordt automatisch ingevuld. het aantal tests wordt vab driver -tl gehaald.
uiteindelijk zie je rechts de kosten.
De money after race kolom, dit is een nieuw idee, om meer inzicht te krijgen in de kosten aan het einde van het seizoen.
Vul na elke kwalificatie jouw manager geld in. Aan het einde van het seizoen staat het op verlies of winst. tov. de start van het seizoen.

De partswear race is het totaal aan waarde slijtage per race. merendeel rood, dus veel slijtage enkel keer groen, weinig slijtage.

Als je alles goed hebt ingevuld, wordt er op de economy tabblad zichtbaar wat jouw kosten/savings/budget is.

Tabblad Economy:
Zoals al hierboven beschreven geeft dit jouw budget, kosten en verdiensten weer.
Je ziet het bestaat uit 4 tabellen. om uiteindelijk tot een schijf te komen.
Er is een actuele season kosten, deze wordt bij elke wijziging in de sheet bijgewerkt, dus een direct overzicht.
Earnings actuel
Hier moet je zelf de stand bij houden, heb je weinig werk aan.
En season bonus, dit is aan het begin en aan het einde van het seizoen te gebruiken.
parts costs actueel, alle onderdelen kosten overzichtelijk met een diagram eronder. Echter het is wel een vereiste om de sheet goed geheel te gebruiken.

De schijf geeft direct een overzicht hoe je ervoor staat, Wat is ideaal, dat is nog niet bekend, maar zodra ik het weet, zet ik het direct erbij.

Driver tl
hier proberen we vooruit te kijken voor de loopbaan van je coureur ontwikkelingen.
Het wijst zich van zelf, lezen in invullen dus.
Geel is invullen groen is selecteren, de rest gaat vanzelf
trainingen en tests zijn bepalend voor de kosten op econ tab

P&F
Een tabblad welke weer belangrijk is voor de voorgaande tabs
Vul alles in, hou het bij.

Tabblad Sponsor
op dit blad vul je jouw sponsor gegevens in, daarbij krijg je automatish de antwoorden, die dan moet geven op de gestelde vragen van de sponsor.
Daarnaast kan je de bedragen voor het seizoen invullen, zodat de economie van de sheet ook weer update is.

Tabblad testing
Hiermee kan je jouw test gegevens kwijt, waardij de uitkomst weer op het S&S tabblad wordt verwerkt.
ik test 4x 25 rondes. per test . Testen kost 1.000.000 per 100 rondes dus waarom niet maximaal gebruik ervan maken.
Er zijn kolommen toegevoegd, om voor je zelf informatie te geven en te vergelijken. zoals test wear en fijn afstelling ter verbetering van je testlaps.

Data Entry:
Hier neem je de gegevens over van het spel voor temperatuur/vochtigheid/kans. en de keuze van de track.
Letop onder forecast kan je de selectie maken voor dry/wet in de qualificatie
om een mogelijke indicatie te geven over het weer in de race.

scroll naar beneden, daar tref je nog een tabel aan met tijden, deze vul ik automatisch na elke race.




Weather:
Onder timeset tref je een blok met groene cellen. selecteer cellen
In het midden tref je een blok met facts/strat/ts1/etc.
hierin komen getallen te staan van q2/ts1- of ts1+/ts2- of ts2+/etc.
Dit kan een handleiding worden voor de race mbt het weer.
Maar zoals je ziet is dit tabblad nog in aanbouw.
Ik gebruik het als handleiding voor de selectie van Timeset.
wat betekend ts1-, ga naar cel ts1temp en klik 1 x op de cel.
Nu zie je 3 getallen staan. de bovenste is van q2
de middelste is van de lage temp
en de onderste is van de hoogste temp.
ts1- betekend dus de lage temperatuur dus de middelste selecteren
ts1+ is de onderste de hoge temperatuur.
zo ga je alle vakken af.
Dit bepaald het weerbeeld van de race, letop het is een voorspelling, geen zekerheid.

helemaal rechts in het scherm zie je gele cellen die kan je gebruiken tijdens de race of dat enigszins overeenkomt.
kolom t heeft betrekking op de temperatuur en de kolom v op de vochtigheid.
daarnaast zie je de planning voor de race, elke wijziging vul je in de gele cel in. Zo kan je zien of de voorspelling juist is.
Tot nu toe goede ervaringen ermee, met wel kleine verschillen, leuk om tijdens de race dit bij te houden.

S&S - Setup & Strategy
Hier komen heel veel instellingen samen, maar moet je ook nog het nodige invullen. ik zal per kolom een uitleg geven.
Zoals,
weer keuze race, car level en slijtage, ct, bandenkeuze
techn. director, is pas in hogere klasse te gebruiken
stint indeling en weerkeuze, boostlaps(1,2 of 3)
De rest gaat weer automatisch

Rechts ernaast vindt je de boostliters, die staat weer automatisch in verbinding met de SFB tabblad

Schuif nu nog iets verder naar rechts.
Hier vindt je de banden keuze opties in een tabel.Informatie
Scroll verder naar beneden naar de CCP points na update.
Bovenste tabel is slijtage, onderste tabel is slijtage per onderdeel van car level, slijtage van het circuit en het voordeel wat je coureur kan halen
De Car PHA staat weer op de update bolide van het spel.
Dit tabblad heeft hel veel info, scroll en lees ermaar eens doorheen.

Tabblad Practice
Als je uitgebreide oefen rondes wilt rijden kan je gebruik maken van dit tabblad. In de regel rij ik minimaal 1 a 2 rondes.
Haal de info voor afstelling van forecast standaard tuningQ1.
Rij een ronde. je coureur geeft je feedback waarmee je in de groen cellen de selectie kan maken voor de 6 onderdelen, hierop wordt berekend jouw volgende instelling. etc.
Maar gebruik je de hele sheet, volstaat eigenlijk op info van je coureur qua stuurfout of je nog iets moet verminder/vermeerderen voor de snelle verwerking ervan. noteer de tijden practice,q1 en q2 voor jouw indicatie van de wingsplit te zien.

Forecast
Eigenlijk het zelfde als hierboven bijna alleen maar kijken.
Hier komt de instellingen van jouw auto op de site samen.
track info, Weather historie, fine tuning, banden, boostlaps, rokende onderdelen en pitstop strategie
Er is hier in cel R/D test, waarmee het invloed van de weer gegevens mee kan spelen. In de tabel eronder zie je wat er gebeurt. en in welk tijdvak het waarschijnlijk gaat regen of droog blijft.
Deze cel is te gebruiken als er in de qualificatie is gebleken de omstandigheden nat zijn en tijdens de race droog zou zijn, kan je het weer type van de qualificatie in de race bijwerken tot een overeenkomst.
Daaronder vindt je nog allemaal tabellen die met de weersvoorspelling en -historie te maken heeft.

Conc
vul de gegevens van je tegenstander in, om een inschatting te maken wat hij gaat doen, echter wordt ervan je eigen data gerekend.

WS
Wingsplit geeft jouw een indicatie van de opbouw naar de ideale wingsplit en laptime

Tabblad SFB of te wel Start Finish en Boost
hier vul je bijna alles in en staat in verbinding met de rest van de sheet. Practice, als je oefen rondes uit vul je in, stuurfout marge quali tijden posities start finish, de snelste coureur het gat naar de kop en aan de hand van de race analyse jouw stuurfouten en snelste rondes van de race.
Hier zie je meteen of je je verbetert in het seizoen of niet.
Helemaal rechts vindt je de banden, hier kan je zien wat je maximaal uit de banden wilt halen. boven de 83% wiebel wielen en verslechtering van je race ronden.
Daaronder alles wat maar met het weer te maken kan hebben voor jouw bandenkeuze.
Midden onder de Happy Range van jouw coureur.
Dit is een ontwikkeling, maar hiermee wil ik de stuurfouten in de race kunnen minimaliseren. Zo tijdwinst te boeken en beperken van fouten.
Tevens bepalen voor een dry of wet strategie van de coureur.

Nu wordt het allemaal makkelijker
Tabblad wear p.lap
Hier kan je zien de slijtage van de auto/pitstop/boostlaps.
Zo weet je precies wanneer de er een onderdeel in de race gaat roken.
Memo:boostlaps onder gekleurde slijtage komen te vallen tijdens de race.
Alleen maar kijken dus.

GPRO LOOK
Alle data verzameld zoals GPRO site

Race weather
is nog steeds under construction, werkt niet perfect.
Echter voor droogweer een hele goed voorspelling van temp en hum

History weather
Naslag over de gereden races met droog nat en banden ed.

C-test
Alle vragen en antwoorden om te slagen voor de test.

doen is ervaren, ervaren is plezier. veel plezier.
Mocht je ideen hebben voor de sheet, alle hulp is welkom.
groet Eric (TC)

Plaats reactie