Banden

Enkele tips voor de Pro klasse
Plaats reactie
Gast

Banden

Bericht door Gast » 21-05-2017 13:33

Dit ben ik op een ander forum tegengekomen:

Ik heb vorig seizoen voor het eerst Contimental banden gereden en ze zijn me flink tegengevallen, wat ik vaker hoor. Heg zijn echte handhavingsbanden....maar dan wel hele dure. Ik zal uitleggen waarom? Dit bericht kan je ook doorsturen naar je hele team.

Banden met een lage warm-up tijd zullen het beter doen in de kwalificatie. Dus daarom zijn Hancock zo gewild bij Elite. Dus met Conti zal je vaker achteraan starten ivm avonn en Dunnolop. Die extra snelheid met de Dry performance maakt dat niet goed. 2e slechte punt aan conti is de hoge Peak temp. In het geval dat het bv 22 graden is zullen de dunnolop banden sneller zijn dan de conti. Je zult dus in veel races niet zulke snelle rondetijden neerzetten. Je moeg dus echt de races uitkiezen waar het warm is, liefst boven de 38 graden om daar met hoge CT risk te rijden. Zo kan je punten scoren in de warme races. Je zult echter nooit kampioen worden, daarom noem ik conti ook Retention Tyres.

Al met al, vind ik 20 miljoen behoorlijk veel geld als je de goedkopere Avonn had genoemen. Handhaving zou misschien dan wel iets moeilijker zijn geweest, maar denk niet onmogelijk. Nu zal je zeker met een laag start balans in de problemen komen. Dus rij meg 100 CT bij warme races en doe het rustig aan in alle andere races om geld te sparen.

In een promotie seizoen in Pro zou ik altijd Dunnolop nemen. Dat is de beste allround band. In Master is dat allemaal een stapje hoger. De meeste nemen dan standaard Dunnolop en in promotie seizoen vaak michelini of hancocks

------------------------------------------------------------------------------------------------

deze info hebben we toch echt van een ex Elite rijder en ik heb er zelf ook aan gerekend. Per graden van de peak temperatuur verliest de band tussen de 0.05 en 0.100 sec per ronde. Dus zowel boven als onder de piek temp. Dus als het 19 graden is zal contimental, is deze band ongeveer 1.5 sec langzamer. Echter zal de contimental weer iets winnen vanwege de hogere basis snelheid. Ongeveer 0.2 sec per blokje. Dus 0.600 sneller. In totaal zal Dunnolop dus per ronde 0.9 sec sneller zijn.

Behalve bij temp boven 38 graden, dan zal contimental sneller zijn dan dunnolop.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Bericht Piek temp banden Reageren met citaat
als je banden hebt kijk dan naar de piek temp en de temp van de weersverwachting wanneer dit over een komt zul je een groot voordeel hebben op de andere banden die een andere piek temp hebben.

ja klopt onze Pipirelli banden de piek temp is 34°
van pieter: Avonn banden is de piek 23°.

dit betekent dat wij met 34 graden dus op ons snelste zijn en veel tijd winnen op pieter. die dan 10 graden warmer rijd dan zijn piek tem.

ook race 2 zullen wij sneller zijn als pieter of erg dicht in de buurt zitten.
maar wanneer er een race komt waar de temp rond de 23 graden ligt zal pieter een stuk sneller worden.

je kunt het nu heel mooi zien aan zijn groep. Contimental banden nr 1,2,3 piek temp van de Contimental is 38 graden.

wanneer de temp rond de 23 graden word zal Pieter dus concurreren met iedereen die Avonn rijd Yokomama en Michelini banden. die op 23 24 25 graden zitten.

ik denk dat de meeste met Contimental deze race hebben gewonnen pro 2 ook nr 1,nr2 en nr3 met Contimental banden.
ook deze race gaan hun winnen.
dus voor Pieter een weer saaie race en ik zou 0Ct rijden wachten op een race met temp gemiddelt 23 graden en knallen.

elite 1 t/m 9 Bridgerock banden piek temp 32 graden.
dit geeft dus echt wel voordeel. en iets om jou strategie op te bepalen.

-----------------------------------------------------

I calculated tyre wear differences between brands some time ago and I came to a conclusion that each durability bar increases durability by 4%.

Durab. coefficient
1 1
2 1.04
3 1.0816
4 1.1249
5 1.1699
6 1.2167
7 1.2653

Plaats reactie